Изкуството на дишането

 Featured image

Най-простото нещо, което правим. Нещо, за което дори не трябва да мислим, е нещо, което почти всеки прави погрешно. Правилното дишане е една от най-важните практики, която можем да направим за нашето здраве. То променя живота. Толкова просто и лесно, толкова пренебрегвано и подценявано и така недооценено. Повечето хора дишат бързо с плитки вдишвания. Повдигаме раменете си, издърпаме диафрагмата и поемаме дъх, който изпълва само горната част на дробовете ни. Това е ограничително и неефективно. Това е форма на дишане, която е логична по време на интензивни ситуации, но поради постоянното състояние на стрес от нисък клас в нашия модерен свят, повечето хора като че ли просто са настроени с този вид дишане. Когато дишате правилно, диафрагмата, стомахът и гръдният кош се разширяват, а не пекторалната област. Издишването напълно, също е от значение. Не забравяйте, вие вдишвате богат на кислород въздух и издишвате въглероден диоксид и токсини.

Наблюдавали ли сте някога как дишат бебетата? Техните стомаси се издигат и ребрата им се разширяват напълно с всяко вдишване. Гледайте и се учете. Те правят това правилно. Не е нужно да бъдат научени. Просто трябва да им се напомни по-късно. Както и на нас. Ползите от правилното дишане Всяка клетка в нашето тяло изисква кислород, за да оцелее. По-високите нива на кислород увеличават функцията и са от жизненоважно значение за доброто здраве. Много от най-ефективните природни лечения за тежки животозастрашаващи заболявания се съсредоточават върху насищане с кислород на клетките. Най-лесният начин да получите повече кислород в тялото си и във всяка клетка на тялото е да дишате правилно. Правилното дишане увеличава значително издръжливостта и умствената яснота и помага на тялото да се детоксикира по-ефективно (80% от отстраняването на токсини в организма се осъществява чрез издишванията). То, също така, подобрява значително настроението. Подобрява стойката, която има тонове други положителни ефекти върху здравето. То променя перспективите и реалностите. Помислете за това: когато се чувствате зле и се усмихвате, забелязвали ли сте как това ви кара да се чувствате малко по-добре? Поради същата причина е трудно да бъдете нещастни, докато се усмихвате, трудно е да бъдете хронично стресирани, когато изпълнявате пълни, правилни, подмладяващи и релаксиращи вдишвания. Правилното дишане е толкова важно, че в много от древните практики на бойните изкуства се казва, че ученикът прекарва месеци или години, учейки се как да диша и да се лекува, преди да се научи да се защитава.
Научете се как да дишате правилно
Легнете. Поставете предмет върху вашия корем, като например книга. Вдишайте и избутайте книгата толкова високо, колкото е възможно чрез разширяване на стомаха. Издишайте, отпуснете корема, и вижте предмета доколкото е възможно по-ниско. Практикувайте това пресилено дишане, докато стане лесно. След това забавете нещата. Опитайте се да правите само четири вдишвания в минута. Помислете за качеството пред количеството. Дишайте само през носа в продължение на няколко минути. След това вдишвайте през носа и издишвайте през устата в продължение на няколко минути. Медитирайте, като се фокусирате само върху умишлено, контролирано, дълбоко дишане и реакцията на организма Ви към него (какво е усещането). Следващата стъпка е да дишате толкова дълбоко и толкова бавно, доколкото е възможно по време на тренировка, и да дишате правилно всеки път, когато мислите за това. Изправете гърба, повдигнете раменете и да запазете добра стойка, докато го практикувате. Практикувайте всяка нощ с лягането, също и със събуждането всяка сутрин. Това ще стане ваша втора природа. Вашият живот ще се промени. Наистина. Ако страдате от астма, малко известен е фактът, че свръхрастежът на кандида в организма е една от най-честите причини за астма и други алергии. Научаването как да се диша правилно с добра стойка, комбинирано с балансиране на чревната флора, обикновено лекува астма.

Връзка към публикацията: Научете се как да дишате правилно и изпитайте изненадващи ползи за здравето | Био Поглед

Пранаяма

yoga_pranayam

Изкуството на дишането

Йога изкуството на дишането се нарича Пранаяма. Пранаяма е контрол (яма) на жизнената енергия (прана), чрез дихателни упражнения. Кундалини Йога използва широк диапазон от дихателни техники. Дишането, неговият ритъм и дълбочина влияят на състоянието на здравето, съзнанието и емоциите. Кундалини йога използва научно дишането за да променя енергийните състояния. Има няколко основни техники, които трябва да бъдат усвоени за да можете свободно да практикувате криите.

Young beautiful woman during yoga on sea beachДЪЛГО ДЪЛБОКО ДИШАНЕ

Най-лесното от всички Йога дишания е дългото дълбоко дишане. Това е навик, който сме загубили в съвременната култура. Нормално ние дишаме „плитко” и непостоянно. Това води до емоционален подход към живота, хронично напрежение и слаби нерви. Белите дробове са едни от най-големите органи в човешкото тяло. Белите дробове на средно развит възрастен човек могат да се разширяват до обем почти 6000 кубически сантиметра. Обикновено използваме само 600-700 куб.см от този капацитет. Ако не разширявате дробовете си до техният максимален капацитет, малките въздушни торбички в дробовете, които се наричат алвеоли, не могат да почистят добре лигавицата си. По този начин не поемате достатъчно кислород и освен това се развиват токсични дразнители, които водят до инфекции и болести.  При дълбоко поемане на въздух, можете да разширите белите си дробове до осем пъти. Ако си създадете навика да дишате дълго, дълбоко и бавно, вие ще развиете своята издръжливост и търпение. Дълбоко дълго дишане може да възстанови вашето равновесие дори при хаотични обстоятелства.

Поза (Асана)
Седнете в удобна медидативна поза, например лесната поза (със скръстени крака) с изправен гръбнак.

Нос
Нормалното дишане трябва винаги да е през носа. Дишането през носа филтрира въздуха, затопля го, овлажнява го, така че въздуха да не дразни чуствителната екология на белите дробове. Най-важното при Йогите също е, че ноздрите са свързани с Ида(лявата ноздра – женската енергия) и Пингала (дясната ноздра – мъжката енергия) и затова Праната се приема в тялото през носа.

Вдишване
Започнете с издуване на точката на пъпа навън и след това изпълнете дробовете си с прана от корема нагоре.

Издишване
За да издишате напълно – издишайте колкото се може повече остатъчен въздух навън.

4497

ОГНЕНО ДИШАНЕ

Огненото дишане е бърз – ритмичен метод на дишане. Тази техника е често използвана в много Кундалини Йога крии. При огненото дишане фокуса на енергията е в точката на пъпа. Дишането е доста бързо – 2 до 3 дишания в секунда, последователно и мощно без пауза между вдишване и издишване.

Поза (Асана)
Седнете в удобна медидативна поза, например лесната поза (със скръстени крака)  с изправен гръбнак.

Издишване
При издишване, изтласквайте въздуха чрез прибиране на точката на пъпа и корема към гръбначния стълб. При дишането зоната на гърдите е леко отпусната.

Вдишване
При вдишване въздуха се „издърпва” чрез избутване на точката на пъпа напред, за да се вкара въздуха в дробовете.

Това е много балансирано дишане без преимущество на вдишването или издишването, дишане с еднаква сила разпределена между двете. Огненото дишане пречиства кръвта, изхвърля  застоялите токсини от дробовете, лигавицата, кръвните телца и клетките. Редовното практикуване бързо разширява белите дробове. Можете да започнете с 3 минути и постепенно да стигнете до двадесет. При бременност и менструация, заменете Огненото дишане с Дългото дълбоко дишане.

СИТАЛИ ПРАНАЯМА

Поза (Асана)
Седнете в удобна медидативна поза, например лесната поза (със скръстени крака) с изправен гръбнак.

Издишване
Издишайте през носа.

Вдишване
Навийте езика си във формата на буквата U и леко го подайте през устните. Вдишайте дълбоко през езика и устата.

Ситали Пранаяма е известна практика, която успокоява и охлажда гръбначния стълб в зоната на четвъртия и шестия прешлен. Регулира сексуалната и храносмилателната енергия. Това дишане е често използвано за възстановяване от настинки, за регулиране на кръвното налягане, както и за лечение на храносмилателни заболявания.

Останете в избраната от вас асана – „лесна поза“ или „лотос“. Разтворете дясната ръка и свийте показалеца и средния пръст. С палецът ще запушвате дясната ви ноздра, а с малкия и безименен пръст – лявата. Започваме.

pranayma1pranayama

1.Вдишвайте за 2 секунди през лявата ноздра, затваряйки дясната с палеца.

2. Задръжте дъха, затискайки и две ноздри за 8 секунди.

3. Издишвайте през дясната ноздра, затискайки лявата с безименния и малкия пръст за 4 секунди.

4. Вдишайте през дясната ноздра за 2 секунди, затискайки лявата.

5. Задръжте дъх за 8 секунди, затваряйки двете ноздри.

6. Издишайте за 4 секунди през лявата ноздра, затискайки дясната с палеца.

Това е една серия. Направете три. Ако почувствате главозамайване, вдишайте и издишайте нормално няколко пъти между сериите или прекратете за малко практиката.

Накрая легнете по гръб за релаксация.

Това означава да отпуснете всяка част от тялото ви и да мислите за нещо красиво и положително. Ако мускулите ви са отпуснати, умът ви също се отморява. Първо прочетете как да релаксирате, после легнете и затворете очи. Краката трябва да са леко раздалечени. Дланите – обърнати към тавана. Съсредоточете се върху дишането и отпускането на всяка част от тялото.

Започнете от долу нагоре. Насочете мисълта към пръстите на десния крак. Свийте ги и ги отпуснете. После отпуснете цялото ходило, петата, глезена, прасеца, коляното, бедрото.

Десният крак е напълно отпуснат и тежък. Направете същото и с левия, докато не почувствате двата крака тежки, чак да не ви се иска да ги вдигате от земята. Отпуснете седалището, като също свийте за миг мускулите му и ги отпускате.

Направете така и с коремните мускули. Стегнете ги и ги отпуснете. После отпуснете гърдите, гръдния кош. Дишайте леко и свободно. Преминете визуално от кръста нагоре, прешлен по прешлен чак до врата. Целият гръбнак трябва да е напълно отпуснат. Сега ръцете – от пръстите към раменете отпуснете първо едната, после другата ръка.

Ако ви е по-лесно, първо свийте ръцете в юмруци, после отворете длани, за да ги отпуснете по-добре. Придвижете се към шията, брадичката, устните, носът. Усещайте бузите тежки и разлети на страни, клепачите също натежали, а челото – приятно опънато, без никакво напрежение и бръчки по него. Мисълта също нека е спокойна.

Дишайте бавно и дълбоко. С всяко поемане на въздух се отпускайте все повече и повече.

Това е начинът по който стресът изчезва най-добре. Целият организъм си почива. Останете така, колкото желаете, но най-малко 5 минути. „Само няколко минути дълбока релаксация намаляват безпокойството и умората повече, отколкото много часове неспокоен сън.“ 

Не забравяте да мислите за нещо приятно.

Наслаждавайте се на ефекта от релаксацията и дихателните упражнения, които правихте преди това.

Когато решите да станете, се протегнете.

Източник:

http://www.edna.bg/zdravoslovno/yoga/ioga-protiv-stres-dishane-i-relaksaciia-4631601

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s